
Zrealizowane kosztorysy
2.6. Zalety kalkulacji szczegó³owej:
•
tradycyjna
i powszechnie stosowana (ogólnie przyjête w Polsce definicje robót i jednostki przedmiaru zdefiniowane w
katalogach, tak samo zasady obliczania ilo¶ci robót)
•
dostêpne katalogi nak³adów rzeczowych
•
dostêpne podstawy cenowe (informacja bezpo¶rednio od dostawców i liczne publikowane informatory cenowe),
•
wygodna
w szacowaniu kosztów i cen robót nietypowych,
•
umo¿liwia analizê wp³ywu zmiany cen poszczególnych czynników produkcji lub zamiany materia³ów, wp³ywu zmian narzutów kosztorysu na cenê / warto¶æ przedmiotu zamówienia,
•
gotowe
wstêpne zestawienie materia³ów do planowania zamówieñ.
2.7. Wady kalkulacji szczegó³owej
•
du¿a pracoch³onno¶æ: bardzo du¿o drobnych robót - pozycji przedmiaru, uzupe³nianie mnóstwa cen czynników produkcji,
•
³atwo o pominiêcie pozycji istotnych dla wyceny,
•
wystêpuje tendencja do „rozbijania" robót na osobne pozycje kosztorysowe z pominiêciem opisu, np zamiast 1 pozycji kosztorysu :
wykonanie ¶ciany ¿elbetowej grubo¶ci 24 cm i wysoko¶ci 6,5m mamy trzy pozycje: ¶ciana ¿elbetowa grubo¶ci 10 cm, dodatek za pogrubienie, i dodatek
za wysoko¶æ ponad 6m - tak, jak to jest w katalogach;
kalkulacja staje siê nieczytelna.
•
wystêpuj± istotne ró¿nice przy pos³ugiwaniu siê ró¿nymi katalogami zawieraj±cymi nak³ady na te same roboty (istotne: rok wydania,
wydawca);
•
katalogi
zawieraj± informacje o nak³adach w „przeciêtnych" warunkach i przy za³o¿eniu ¿e roboty wykonuj± profesjonali¶ci, a praca jest dobrze zorganizowana;
warunki i sposób wykonania robót opisane w katalogach mog± ró¿niæ siê od warunków i sposobów rzeczywi¶cie wystêpuj±cych - wtedy trzeba modyfikowaæ dane katalogowe, a to wymaga specjalistycznej
wiedzy;
•
¿eby dobrze zrobiæ kosztorys trzeba byæ fachowcem od technologii (w³a¶ciwy dobór pozycji katalogowych na bazie znajomo¶ci metod wykonania),
•
kosztorysanci
przyzwyczajeni do tej metody nie s± w stanie szybko udzieliæ odpowiedzi na pytanie: ile z grubsza bêdzie kosztowaæ ca³o¶æ prac - widz± j± tylko jako sumê pozycji kosztorysowych;
•
wymaga
dostêpu do dok³adnie opracowanej dokumentacji - nie da siê stosowaæ metody szczegó³owej na wczesnych etapach przygotowania
inwestycji ani w sytuacji, gdy projekt jest bardzo ogólny, bo wtedy kosztorysant musi przyjmowaæ wiele za³o¿eñ, które mog± byæ bezpodstawne.
3. Metoda kalkulacji uproszczonej
3.1. Zasada obliczeñ
Oszacowanie kosztów / ceny przez analogiê do kosztów i cen wcze¶niej wykonanych (lub kosztorysowanych) robót, elementów obiektów lub ca³ych obiektów. Metoda polega na obliczeniu ceny
kosztorysowej jako sumy iloczynów ustalonych jednostek przedmiarowych i ich
cen jednostkowych:
Ck cena kosztorysowa pkuwim (warto¶æ kosztorysu w kosztorysie inwestorskim)
Cj cena jednostkowa pozycji przedmiaru,
najczê¶ciej zawiera wszystkie koszty (R, M, S, KP) i
zysk, ale nie wnika siê, w jakich proporcjach.
VAT kwota podatku VAT (w kosztorysie
inwestorskim „publicznym" bez VAT).
3.2. No¶niki cen w kalkulacji uproszczonej
Definicja
no¶nika ceny odgrywa wa¿n± rolê w kosztorysowaniu: okre¶la co wchodzi w sk³ad pozycji kosztorysu i w zwi±zku z tym wyja¶nia kszta³towanie siê ceny pozycji. Przy niewielkim stopniu
scalenia (drobny podzia³) nie jest istotne, z jakich obiektów pochodz± ceny jednostkowe - jak z drobnych „klocków" mo¿na z nich zbudowaæ praktycznie ka¿dy zakres prac lub obiekt. Na wy¿szym poziomie agregacji wycena odbywa siê ju¿ poprzez analogiê do podobnych obiektów:
w Polsce nie ma jednolitej klasyfikacji
pozycji kosztorysowych. w niektórych publikacjach cenowych przyjê³y siê nastêpuj±ce rodzaje no¶ników cen do kalkulacji uproszczonej, wed³ug rosn±cego poziomu scalenia:
roboty, zdefiniowane jak w metodzie szczegó³owej (np. wg definicji w katalogach KNR, KNNR
itd.);
roboty scalone (asortymenty robót) - tu nale¿y okre¶liæ, jakie roboty s± ujête w pozycji, w jakich jednostkach i wed³ug jakich zasad przedmiarowaæ.
asortymenty
zagregowane - nale¿y równie¿ okre¶liæ, jakie roboty s± ujête w pozycji (czyli w asortymencie
zagregowanym), w jakich jednostkach i wed³ug jakich zasad przedmiarowaæ, oraz opisaæ w³a¶ciwo¶ci asortymentu zagregowanego. Przyk³ad asortymentu zagregowanego wg klasyfikacji
BCO Sekocenbud (jedna z publikacji cenowych do kosztorysowania dostêpnych na rynku):
110.23
Fundamenty ¿elbetowe ogó³em (³awy, stopy, p³yty, ¶ciany fundamentowe ze zbrojeniem i wykonaniem
pod³o¿a - w budynkach mieszkalnych i u¿ytku publicznego, bez wzglêdu na rodzaj betonu), cena za m3
konstrukcji.
Je¶li cenê okre¶lono dla budynku posadowionego tylko na ³awach, to cena bêdzie nieadekwatna w przypadku budynku
posadowionego na stopach fundamentowych lub p³ycie.
elementy obiektów -
podzia³ najczê¶ciej wed³ug funkcji, jak± dany element pe³ni w obiekcie, np wed³ug klasyfikacji BCO Sekocenbud:
110.20
Fundamenty ogó³em (³awy, stopy, p³yty; betonowe, ¿elbetowe, kamienne, ceglane, prefabrykowane,w
ca³ym obiekcie); cena za m3
konstrukcji,
znowu
cenê mo¿emy u¿yæ w naszym kosztorysie je¶li obiekt, na bazie którego by³a wyznaczona, by³ podobny do naszego, czyli mia³ podobne proporcje ró¿nych rodzajów fundamentów.
stany -
stan zerowy, stan surowy, wykoñczenie wewnêtrzne, instalacje elektryczne itp., uwagi jak
wy¿ej, ceny s± najczê¶ciej odniesione do 1m2 powierzchni
zabudowy, powierzchni u¿ytkowej lub 1m3 kubatury.
obiekty
- ceny odniesione do 1m2
powierzchni u¿ytkowej budynku, 1m3 kubatury, 1m
d³ugo¶ci ruroci±gu, albo odniesione do jednostek nie maj±cych zwi±zku z geometri± obiektu, a ze sposobem jego wykorzystania,
np. koszt budowy szpitala w przeliczeniu na 1 pacjenta (czy 1 ³ó¿ko), jednostkowy koszt budowy parkingu
wielopoziomowego - ile kosztuje zbudowanie 1 miejsca postojowego itp.
Na
rynku dostêpne s± liczne publikacje cenowe (informatory) do
kosztorysowania metod± uproszczon±. Zawieraj± one w³asne klasyfikacje no¶ników cen, dlatego przy korzystaniu z tych
publikacji nale¿y dok³adnie sprawdziæ, czy klasyfikacja w danym informatorze
odpowiada naszym potrzebom. Istniej± informatory po¶wiêcone specjalnie robotom remontowym.
Ceny
w informatorach cenowych pochodz±:
•
z
kalkulacji szczegó³owych na podstawie tzw. ¶rednich cen czynników produkcji, wykonywanych specjalnie do
publikacji w informatorach,
•
z
notowañ rynkowych „gotowych" cen za okre¶lone roboty, asortymenty, obiekty.
Ceny
te zawieraj± wszystkie sk³adniki kalkulacyjne: koszty bezpo¶rednie (R, M, S),
koszty po¶rednie i zysk wykonawcy; ale s± cenami netto. Dodatkowo publikowane s± informacje o ruchu cen w budownictwie
(zmiany roczne, pó³roczne, kwartalne, miesiêczne) oraz o ró¿nicach regionalnych.
Uwaga: w przypadkach kontraktów miêdzynarodowych albo finansowania przedsiêwziêæ ze ¶rodków miêdzynarodowych organizacji jak np. Bank ¦wiatowy, stosowane s± specyficzne procedury i wzory kosztorysów ofertowych i umów. Na przyk³ad, warunki kontraktowe FIDIC wymagaj±, by w ofercie w osobnych pozycjach uj±æ pewne koszty ogólne budowy, a zysk wydzieliæ (nie doliczaæ do warto¶ci poszczególnych pozycji kosztorysu), co ma u³atwiæ kontrolê kosztów i wynagrodzenia wykonawcy. W takim wypadku
korzystanie z polskich informatorów cenowych jest utrudnione.
Kosztorysanci
korzystaj± te¿ z w³asnych obliczeñ wykonanych metod± kalkulacji szczegó³owej, lub poprzez aktualizacjê odpowiednimi wska¼nikami cen z wcze¶niej wykonanych kosztorysów, ofert wykonawców, cen konkurencji itp. Posiadanie i ci±g³a aktualizacja w³asnej bazy cen ma kluczowe znaczenie. Ceny
publikowane mo¿na traktowaæ tylko jako przybli¿enie, informacjê o tendencji ruchu cen, poza tym w chwili
publikacji stanowi± one ju¿ dane historyczne.
ATHENASOFT
Sp. z o.o.:
INTERCENBUD - internetowa baza www.intercenbud.com.pl
- ceny robót definiowanych jak w Katalogach Nak³adów Rzeczowych, obliczone na bazie ¶rednich cen czynników produkcji z notowañ rynkowych
BISTYP-CONSULTING
Sp. z o.o.:
Katalog
cen jednostkowych robót i obiektów remontowych, kwartalnik - zawiera ceny
jednostkowe robót remontowych (klasyfikowanych jak w
Katalogach Nak³adów Rzeczowych) oraz cennik jednostkowy obiektów remontowych: krótki opis obiektu i zakresu prac, podstawowe
wska¼niki cenowe odniesione do m2 p.u.
i m3 kubatury obiektu, wszystkie wyliczenia na bazie kalkulacji
szczegó³owych wydawcy informatora. Informacje te mo¿na znale¼æ równie¿ w E-BISTYP www.e-bistyp.pl.
KOPRIN
Sp. z o.o.:
EUROCENBUD
- Euro-CPK ceny jednostkowe robót z najczê¶ciej wykorzystywanych Katalogów Nak³adów Rzeczowych, w tym dotycz±cych robót remontowych, oraz Euro-CRB -ceny
jednostkowe zagregowanych pozycji kosztorysowych, ceny pochodz± z kalkulacji szczegó³owych na podstawie ¶rednich cen czynników produkcji z notowañ rynkowych.
Kwartalniki do robót remontowych: BCM (wska¼niki cenowe o wysokim stopniu scalenia,
dotycz± remontów w konkretnych obiektach, zakres prac
opisany do¶æ obszernie w trzech wariantach: remont du¿y, ¶redni i ma³y, warto¶ci kalkulowane metod± szczegó³ow± na bazie ¶rednich cen czynników produkcji z notowañ rynkowych, wska¼niki odnoszone do jednostek w³a¶ciwych dla rodzaju robót i do m2 p.u.)
Wydanie specjalne: Biuletyn cen robót remontowych po klêskach ¿ywio³owych BCK (bezp³atny)
Biuletyn cen robót remontowo-budowlanych oraz zabytkowych BRR
(roboty klasyfikowane jak w katalogach nak³adów rzeczowych, ceny robót z kalkulacji szczegó³owych na ¶rednich cenach czynników produkcji)
Internetowy
portal cenowy e-Sekocenbud www.sekocenbud.pl, ceny robót z kalkulacji szczegó³owych, oraz rzadko aktualizowane rynkowe (z
ofert konkretnych wykonawców) i transakcyjne (dane od inwestorów - ze zwyciêskich ofert w przetargach).
3.4. Kiedy stosowaæ kalkulacjê uproszczon±?
Jako metodê obliczeñ:
•
na
wczesnych etapach przygotowania inwestycji (gdy nie ma pe³nej dokumentacji projektowej i fizycznie nie
da siê sporz±dziæ kalkulacji szczegó³owej)
•
gdy
mamy godne zaufania informacje cenowe,
•
gdy
nie potrzebujemy szczegó³owych danych o zu¿yciu czynników produkcji,
•
gdy
sporz±dzamy kosztorys inwestorski w zamówieniach publicznych
Jako sposób prezentacji obliczeñ kosztorysu
•
w
ofertach przedstawianych zamawiaj±cemu. Zazwyczaj zamawiaj±cy nie ma ochoty wnikaæ w zu¿ycie materia³ów czy stawki robocizny, jakie zastosowa³ oferent, chce znaæ tylko kwoty, jakie ma zap³aciæ za wykonanie robót. UWAGA: uk³ad kosztorysu, podzia³ na no¶niki cen i sposób przedstawiania obliczeñ narzuca
zamawiaj±cy!
3.5. Zalety metody uproszczonej
•
przy
za³o¿eniu, ¿e pos³ugujemy siê stopniem scalenia wy¿szym ni¿ roboty: mniejsza pracoch³onno¶æ, wiêksza szybko¶æ obliczeñ i prostszy przedmiar,
•
mo¿liwo¶æ realnej wyceny kosztów na podstawie niewielu danych (wstêpnych projektów) przez analogiê do cen podobnych obiektów.
3.6. Wady metody uproszczonej
•
nie
ma jednolitej klasyfikacji no¶ników cen na wy¿szym poziomie agregacji, elementy wymagaj± dodatkowego opisu, przez co tworzenie
uniwersalnych baz danych o cenach jest trudne;
•
problem
przy obiektach nietypowych i nowych technologiach - nie ma z czym porównaæ
•
im
wy¿szy stopieñ scalenia i mniej dok³adne podstawy techniczne (wczesne fazy
projektowania) tym mniejsza dok³adno¶æ oszacowania - ro¶nie wp³yw subiektywnej oceny kosztorysanta np. co do
standardu obiektu;
•
nie
mo¿na szybko ani dok³adnie okre¶liæ wp³ywu zmian cen wybranych czynników produkcji na warto¶æ kosztorysow±,
•
kosztorysu
uproszczonego nie da siê wykorzystaæ bezpo¶rednio jako podstawy do planowania budowy
(harmonogramu, zamówieñ materia³ów, szczegó³owej kontroli kosztów)
BIBLIOGRAFIA
Akty prawne dotycz±ce kosztorysowania w zamówieniach publicznych
[1] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo
zamówieñ publicznych (Dz.U.nr. 19 poz. 177) z pó¼niejszymi zmianami
[2] Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja
2004 r. w sprawie okre¶lenia metod i podstaw sporz±dzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych okre¶lonych w programie funkcjonalno-u¿ytkowym (Dz.U. 2004 Nr 130 poz. 1389)
[3] Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 wrze¶nia 2004 r. w sprawie szczegó³owego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-u¿ytkowego (Dz.U. 2004 nr 202, poz. 2072), oraz
Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22
kwietnia 2005 r. zmieniaj±ce rozporz±dzenie w sprawie szczegó³owego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-u¿ytkowego (Dz. U. 2005 nr 75 poz. 664)
[4] Rozporz±dzenie Komisji (WE) Nr 2151/2003 z dnia 16
grudnia 2003 r. zmieniaj±ce rozporz±dzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego S³ownika Zamówieñ (CPV), Dz. U. WE L329/1 z 17.12.2003
Dane adresowe
-
Kontakt : tel. 513235572, fax: 833520530
E-mail : biuro@pkuwim.pl
E-mail : gburdach@pkuwim.pl
E-mail : sekretariat@pkuwim.pl
21-300 Radzyñ Podlaski ul. Przesmyckiego 13/4